Omvendt undervisning (ofte kalt flipped classroom) handler enkelt sagt om å gjøre rett aktivitet på rett sted. Ved å snu på rekkefølgen av hva som skjer hjemme og hva som skjer i klasserommet, kan læreren frigjøre tid til mer variert og engasjerende læring sammen med elevene.
I tradisjonell undervisning brukes klasserommet ofte til gjennomgang av teori, mens lekser består av oppgaver som elevene skal løse på egen hånd. Med omvendt undervisning er det motsatt: teorien flyttes hjem, for eksempel gjennom korte videoforelesninger som elevene kan se i sitt eget tempo. Dermed kan de stoppe, spole tilbake eller se gjennomgangen flere ganger – noe som gir bedre mulighet til å tilpasse læringen til egne behov.
Når klasseromstiden ikke brukes på tavleundervisning, frigjøres den til det som er mest verdifullt å gjøre sammen:
- utforskende arbeid og problemløsing i fellesskap
- diskusjon og refleksjon i grupper
- oppgaveløsing med mulighet for direkte veiledning fra lærer
- skapende og praktiske aktiviteter som bygger på teorien
På denne måten gir omvendt undervisning større rom for både faglig fordypning og samarbeid, samtidig som læreren kan gi mer individuell støtte til hver elev.
Var denne artikkelen nyttig?
Så bra!
Takk for din tilbakemelding
Beklager at vi ikke kunne være mer til hjelp
Takk for din tilbakemelding
Tilbakemeldingen er sendt inn
Vi setter pris på tilbakemeldingen din og vil prøve å rette på artikkelen