Læreverket Campus Matte er utviklet for Kunnskapsløftet 2020. Dybdelæring er et sentralt begrep i overordnet del, og vi har tatt flere grep for å legge til rette for dyp læring:
Tid til å gå i dybden
For å oppnå dybdelæring skal elevene gradvis utvikle kunnskap og varig forståelse av begreper, metoder og sammenhenger i fag og mellom fagområder. Ifølge Utdanningsdirektoratet må elevene ha nok tid til å jobbe med fagstoffet, på varierte måter, for å kunne gå i dybden.
Campus Matte er basert på den pedagogiske metoden omvendt undervisning (flipped classroom). Med omvendt undervisning gis normalt videoforelesninger i lekse som forberedelse til skoletimen. Dette frigjør tid til å jobbe mer med sammensatte problemstillinger i dialog med medelever. Når elevene kan starte med en grunnleggende teorigjennomgang hjemme, får vi frigjort mer tid til å gå i dybden sammen i klasserommet.
Fokus på forståelse i videoforelesningene
Ettersom Campus Matte er utviklet for Kunnskapsløftet 2020 har forelesningene i læreverket større fokus på dybdelæring enn i våre tidligere fag. I Campus Matte er det ingen tilfeller der vi bare forklarer hvordan problemer skal løses. Det legges alltid opp til at eleven skal forstå hva som skjer - selv i emner som er kompliserte eller instrumentelle av natur, som regnealgoritmer, pytagoras og potensregning.
Refleksjon over egen læring
Dybdelæring innebærer også at elevene reflekterer over egen læring. Av den grunn er refleksjon et gjennomgående element i Campus Matte. Elevene evaluerer sin egen forståelse etter hver videoforelesning, og kan også sette ord på hva de ikke forstår til læreren sin. Det finnes også egenvurdering med konkrete læringsmål til hver eneste leksjon. Adaptiviteten i læreverket er tatt et steg lengre enn tradisjonelle løsninger, og inkluderer elevens egenvurdering for tilpasning og refleksjon.
Samtale, diskusjon og resonnering
Elevene skal også kunne bruke det de har lært på ulike måter i kjente og ukjente situasjoner, alene eller sammen med andre, ifølge UDIRs definisjon på dybdelæring. Vi har derfor stor tro på å legge til rette for samarbeid og diskusjon når vi er sammen i klasserommet.
I Kunnskapsløftet 2020 og for å oppnå dybdelæring er det å "snakke matematikk" og å "diskutere matematikk" mer sentralt enn før. Vi har derfor interaktive diskusjonsoppgaver i nesten alle leksjoner i Campus Matte. Gjennom diskusjonsverktøyet sender Campus ut interaktive spørsmål til hver enkelt elev i klasserommet. Elevene må så diskutere seg frem til et svar sammen med en eller flere læringspartnere. Svarene kategoriseres, og presenteres anonymt på klasserommets projektor før diskusjonen heves til en plenumsdiskusjon.
Verktøyet og diskusjonsoppgavene legger fokus på prosessen og forståelsen fremfor sluttsvaret. Denne modellen sikrer at alle elever deltar i diskusjonen, at læreren får en oversikt over hvor mange elever som mestrer oppgavene og at viktige misforståelser blir fanget opp.
Tilpasset for å løfte alle
Campus Matte har svært god støtte for tilpasset undervisning. Dette er svært avgjørende for å lykkes med dybdelæring. En lærer på 7. trinn kan f.eks. gi noen elever tilgang til stoff på 8. trinn, og andre elever tilgang til 6. trinn (eller lavere årstrinn). Læreren kan også dele opp klassen i grupper og tildele ulike oppgaver og forelesninger til hver enkelt gruppe. Videre har selve modellen (omvendt undervisning) vist seg å være svært gunstig med tanke på tilpasset undervisning fordi elever selv har kontroll på forelesningene, og kan repetere forelesningen så mange ganger de ønsker og når de ønsker. Dette gjør at læringen oppleves mer meningsfull og overkommelig.