I Campus Matte finner du ferdiglagde diskusjonsoppgaver. Disse legger opp til matematisk samtale, samarbeid og diskusjon. Elevene utforsker sammen oppgaver med flere mulige svar. På denne måten legges det til rette for dybdelæring ved at elevene utfordres til å sette ord på hvorfor noe er rett eller galt. Fokuset er på prosessen mer enn på selve sluttsvaret.

 

Læreverket leveres med diskusjonsoppgaver klare til bruk i klasserommet. Elevene settes sammen i mindre grupper. Oppgaven presenteres for hele klassen, og elevene diskuterer seg frem til et svar i hver gruppe. Elevenes svar blir synlig på lærerens skjerm foran hele klassen, anonymt og uten å avsløre hva som er rett eller galt svar. Nå har klassen et godt grunnlag for å diskutere videre i plenum. Lærer kan for eksempel spørre om noen ser et svar de mener ikke kan være rett. Når en elev viser til et galt svar, ber lærer vedkommende om å forklare hvorfor. Hva kan de som svarte dette, ha tenkt?

 

I Kunnskapsløftet 2020 og for å oppnå dybdelæring er “å snakke matematikk" og “å diskutere matematikk" mer sentralt enn før. Fokuset er på prosessen, og diskusjonsoppgavene lar elevene utforske ulike strategier og fremgangsmåter i fellesskap. 


Trykk her for å gå videre til video om Campus Diskusjon.