Campus Matte er basert på omvendt undervisning (flipped classroom), der elevene ser videoforelesninger på egen hånd, slik at tiden i klasserommet blir frigjort til mer aktive læringsformer. For å kunne lykkes med denne undervisningsformen må læreren enkelt kunne følge med på arbeidet elevene gjør på egen hånd, slik at hun eller han raskt kan ta grep for å tilpasse undervisningen til elevenes behov. Med Campus Matte kan læreren derfor enkelt dele klassen i grupper og dele ut individuelt tilpassede arbeidsoppgaver (både forelesninger og oppgaver) og deretter følge med i rapportene for å følge opp hver enkelt elev. Alle videoforelesningene inneholder flere kontrollspørsmål, som hjelper eleven og læreren til å oppdage om eleven har forstått stoffet som gjennomgås.

Campus Matte har et eget sett med diskusjonsoppgaver til hver leksjon, som elevene skal jobbe med i klasserommet. Dette legger til rette for muntlig aktivitet i matematikk og avdekker uklarheter og misforståelser i innlæringen fra videoforelesningene.

 Etter at elevene har deltatt i diskusjonen, vil de (og lærer) som regel ha et godt bilde av hvor de står i forhold til leksjonen. Noen vil da se at de må se videoforelesningen en gang til, andre begynner på grønne (lette) oppgaver, og andre på sorte (vanskelige) oppgaver. På denne måten kan elevene selv differensiere opplæringen sin.

 

Selv om Campus Matte er basert på omvendt undervisning, hindrer ikke dette lærerens metodefrihet. Læreverket kan selvfølgelig brukes til andre undervisningsmetoder hvor teori, oppgaver og klasseromsaktiviteter brukes slik det passer læreren og elevene best.