I Campus er det kun én type oppgaver som kan gi delvis riktig svar: utfyllingsoppgaver med flere felt. Et typisk eksempel er en oppgave der elevene skal finne to nullpunkter. Hvis de har riktig på det ene, men feil på det andre, får de 50 % uttelling.
For andre oppgavetyper – som flervalgsoppgaver og sorteringsoppgaver – kreves det at hele oppgaven er riktig for å få poeng. Grunnen til dette er først og fremst at tilfeldigheter ellers ville gi et skjevt bilde av elevenes kunnskaper.
Flervalgsoppgaver:
Tenk deg en oppgave med fire påstander. Hvis en elev gjetter, er det 50 % sjanse for å velge riktig på hver påstand. Faktisk vil nesten 70 % av elevene som gjetter helt tilfeldig, ende opp med å få to eller flere riktige svar. Hvis vi ga delvis uttelling her, ville mange få poeng uten egentlig å kunne stoffet. Selv med dagens strenge regelverk får omtrent 6 % av gjetterne poeng ved ren flaks.
Sorteringsoppgaver:
Her oppstår et annet problem. La oss si at oppgaven er å sortere bokstavene AECDB. En elev som bare leverer svaret slik det står, vil da få flere bokstaver «riktig» bare fordi noen tilfeldigvis havner på rett sted. En annen elev som prøver en helt annen rekkefølge, kan ende opp med null riktige. Selv om vi laget en komplisert poengberegning basert på hvor nær bokstavene er riktig plass, ville det fortsatt gi høy uttelling ved ren tilfeldighet. Resultatet ville igjen være at mange fikk 50 % eller mer bare ved å gjette.
Derfor er regelen enkel:
- Utfyllingsoppgaver med flere felt kan gi delvis riktig.
- Flervalg- og sorteringsoppgaver må være helt riktige for å gi poeng.
Var denne artikkelen nyttig?
Så bra!
Takk for din tilbakemelding
Beklager at vi ikke kunne være mer til hjelp
Takk for din tilbakemelding
Tilbakemeldingen er sendt inn
Vi setter pris på tilbakemeldingen din og vil prøve å rette på artikkelen